Bruken av drupal i norge

Events happening in the community are now at Drupal community events on www.drupal.org.
kulvik's picture

Hei alle sammen.

Tenkte vi kunne starte med å høre litt om hva de ulike gruppemedlemmene bruker drupal til i norge. Flott om dere kan svare på dette innlegget og fortelle litt om hvilken erfaring dere har med drupal og hvordan dere bruker det til daglig.

Selv arbeider jeg i Ny Media AS, en liten bedrift i Trondheim. Vi bruker drupal som backend i en rekke prosjekter nå om dagen. Alt fra katalogtjenester til nettbutikker.

Ser frem til å høre fra dere.

-Thomas

Comments

Litt av hvert :)

chrissearle@drupal.org's picture

Jeg må innrømme at jeg bruker det ikke egentlig i jobb sammenheng. Men - jeg har drupal i bruk i forskjellige område

Min egen hjemmeside (egentlig som en lett CMS)
Intranett til en kor i Oslo (kalender/bibliotek/fil opp- og nedlasting)
Sidene til en stor speidergruppe i Oslo (nyheter/filer/bilder/kalender - og vi skal få opp mer community delen av sidene håper jeg)

Under utvikling så har jeg et nytt utgaven til farens selskap (ekstremt statisk sider - men med en CMS så får han lettere redigert fra tid til annen), og en kurs info/community site for noen kurser innen psychodynamisk counselling (aner ikke hva det het på norsk - beklager) som han har vært med i å skrive.

Har funnet at drupal med forskjellige tredje parti moduler har vært ekstremt lett å bruke i mange forskjellige sammenhenger :) Bruker mange forskjellige - kanskje de som er mest i bruk er event/signup, CCK (bytter ut flexinode en god del steder for tiden), taxonomy_access/menu og gallery integreringen.

Det som jeg har opplevd er at de som jeg skrive sidene til er veldig positivt til hvor lett systemmet er å ta i bruk etterpå (legge ut/redigere/klassifisere osv).

For tiden ser jeg mer på views og action/workflow moduler - og en eller annen gang må jeg får tid til å grave meg dypere i phptemplate.

Men nok for nå - må gå jobbe litt :)

Hiver inn en kommentar

erlendstromsvik's picture

Kort om meg:
-jobber sammen med Thomas i Ny Media AS

Har ikke fått sett like mye på Drupal som det Thomas har gjort, i og med at vi benytter oss av en god del andre systemer i tillegg. Noen må ta litt ansvar for de også ;)

Vi har et par butikker online nå, som benytter seg av Drupal + E-commerce modulene, med mange tilpasninger fra vår side og noen nye moduler. Sånn omsetningsmessig ligger disse butikkene på en 1-2 milioner i året.
Ser vi fremover, så vil et av målene våre være og få flere firma over på en rene Drupal-løsninger. I tillegg ønsker jeg å prøve og sette opp en test nettbutikk, for en av de større nettbutikkene vi driver, på Drupal (2+ millioner artikler, 60.000+ brukere). Det kan jo bli spennende det =)

Erfaringene med Drupal til nå har vært både positive og negative:
-Rammeverket og strukturen på koder/moduler er jeg veldig positiv til. Det er også grunnen for at vi nå bruker Drupal.
-Litt verre er en del av tilleggsmodulene og de avgjørelser som ligger til grunne for design/implementering av disse moduler. Her er det VELDIG mye merkelig ute og går.
-Kan vel også slå fast at det til tider virker som brukervennlighet ikke er så høyt oppe på prioriteringslisten for de som koder moduler/funksjonalitet i Drupal ;) Heldigvis er ikke det så vanskelig å kode seg rundt.

Erlend Stromsvik - erlend@nymedia.no

Erlend Stromsvik - erlend@nymedia.no - erlendstromsvik @twitter
Ny Media AS - http://www.nymedia.no

Brugervenlighed

Gunnar Langemark's picture

Tillad en "syd-nordmand" at kommentere.
Nej Brugervenlighed har aldrig været udviklernes højeste prioritet i Drupal communitiet. Men der sker noget nu. Den næste version af Drupal (5.0) får bedre theming-muligheder, og der er også fokus på at forbedre administrations-grænsefladen.
Der har igennem årene faktisk været rigtig dygtige usability folk og informationsarkitekter forbi Drupal.org, og forsøge at gøre noget ved det. Men det er mislykkedes i nogen grad. I mine øjne fordi Drupal.org communitiet er meget developer-centreret.

Gunnar Langemark
www.langemark.com
Denmark

Gunnar Langemark

Denmark

Bruker den til å bygge en alumni portal

Francisds's picture

Sammen med mine klassekamerater fra "Class of 1977" -- bygger vi en portal for å samle klassekamerater blant den store "indisk diaspora". Skolen er St. Stanislaus High School i Mumbai, India.

Vi tar i bruk vanlige CMS deler; og leker nå med bruk av civiCRM (meget kraftig CRM modul til Drupal) for å holde styr på alumni (elever, lærere osv.). civiContribute for styring av donasjonser og annet bidrag. Målet er 100% gjennomsiktighet aktiviteter.

Er selv ikke (lenger) en tekniker og jobber med struktur og innhold -- og de andre mykere sider ved å skaffe innhold og styring av portalen og aktivitetene.

Langsiktig mål er å bygge portalen slik at elever ved skolen kan samarbeide med elever over hele kloden såkalt "collaborative learning". Hvor langsiktig? -- skolen blir 150 år i 2013 :-)

Norsk oversettelse

mnlund's picture

Jeg har jobbet med Mambo/Joomla i flere år, og ble her om dagen dritt lei alle barrierene i det elendige rammeverket. Alt ble for enkelt liksom, med lite rom for utfoldelse. Jeg begynte derfor å lete etter et alternativ som var mere robust, med gode muligheter for utvidelser. Har nå sittet i to dager og er fullt komfortabel med Drupal, som jeg ikke nøler med å uttrykke min begeistring for. Dette blir saker. Det jeg nå sliter med er å finne en norsk oversettelse av språkfilene. Er det noen her som har sett, eller besitter slike? Eller er noen inerressert i å gå i gang med oversettelsen? Om Ny Media har så mange prosjekter på gang, kan jeg ikke tro at alle er på engelsk, polsk eller japansk.

Skjønner hva du mener med

chrissearle@drupal.org's picture

Skjønner hva du mener med mambo. Jeg tabbet stort for et år siden når jeg skulle velge nytt CMS. Det kom ned til enten drupal eller mambo. Installert begge to. Mambo - jeg hadde en site opp og gående i minutter. Drupal - en stor følelse av hva gjør jeg nå?

Men - etter 6 mnd krangling først med mambo og etterpå med joomla - jeg bestemte meg for å gi drupal en sjanse til. Er veldig glad for det - og litt lei meg at jeg ikke prøvde litt mer med drupal i første omgang - men sånn er vel livet.

Jobb nummer 2

Vidarls's picture

Heisann

Jeg har hatt webdesign og utvikling som hobby lenge og laget uanstendig mange utgaver av min egen hjemmeside. Men nå har jeg fått muligheten til å begynne som freelancer for et lite firma på Evje som heter Nettkroken. Kunne godt tenke meg å arbeide som Drupal programmerer / designer / konsulent på fulltid, men den muligheten har ikke bydd seg helt ennå...

BTW:
Første ferdigstilte prosjekt: http://petvett.no :-D

Hei. Holder på med flere

nybegynner's picture

Hei.

Holder på med flere siter som jeg tidligere brukte Joomla på. Har nå gått over til Drupal da det er et mye bedre system for mine prosjekter.
Ellers se mitt innlegg

Ole Martin
Oslo

Http://www.drupal1.no

En del prosjekter

pkej's picture

Akkurat nå holder jeg på å designe en website for en smykkedesigner. Har også blit spurt om jeg kan lage en katalog for en sølvsmed, men han får aldri fingeren ut slik at jeg kan sette opp et studio hos ham for å ta bilder av smykkene. Holder også på med et par private prosjekter, blant annet prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal lage en modul for Drupal for noe av funksjonaliteten jeg trenger.

Etter å ha jobbet i et kjent norsk firma som driver med CMS mener jeg at jeg har god forståelse for CMSer, og etter å ha lett lenge fant jeg tilbake til Drupal (jeg har jo "alltid" visst om Drupal). Det viktigste for meg er i18n modulen som tross sine feil og mangler gjør Drupal til den eneste (!) open source CMSen jeg har testet (jeg har testet ganske mange opp igjennom årene siden 2000) som faktisk klarer flere språk og oversettelse av innhold på en fornuftig måte. Nøkkelordet er fornuftig; man kan gjøre det i andre CMSer, men ikke like smertefritt og logisk som i i18n modulen (spesielt den til 5.0/5.1, ikke like bra i 4.7).

Drupal har også en måte å forholde seg til innhold på som er logisk for en database elsker som meg. For å ikke bli for skuffa har jeg ikke kikket på database modellen (når jeg gjør det i en del Open Source prosjekter blir jeg ofte overrasket over valgene som er tatt og mangelen på dokumentasjon for disse).

Paul

Bli med...

nybegynner's picture

Ønsker deg også velkommen til http://drupal1.no slik at du kan være en aktiv del av miljøet rundt Drupal

Ole Martin
Http://www.drupal1.no