
Här kommer en snabb rapport från Drupalcamp Copenhagen 2008! Vi är ett hundratal glada skandinaver plus ett par amerikaner, en irländare, en kanadensare mm. Arrangörerna, med mortendk i spetsen, har gjort ett jättebra jobb med att skämma bort oss på alla möjliga tänkbara sätt.
Först och främst är lokalen fantastisk. Den är inredd i nåt som ser ut som en gammal teater eller kanske badhus med balkonger runtomkring den stora salen, som även innehåller ett litet kafé. Det finns också en mindre sal och ett par smårum. Vi får äkta smørrebröd till lunch och självklart en ekologisk pilsner från Fyn till det. Öl är som bekant en stor grej här, och igår bjöd en av sponsorerna på fri tappning nästan hela kvällen. (Danskarna påstår dock att det är svenskar som är galna i öl, kan det bero på att det är det vi fokuserar mest på när vi åker till Köpenhamn?)

Även seminarierna har varit mycket bra för ett lokalt event som detta. Jag ska nämna ett par personliga höjdpunkter av det jag har sett.
Två sökrelaterade sessioner hölls av Mikkel Högh respektive Robert Douglas, det första om modulen Tsearch för PostgreSQL och det andra om Apache Solr. Gemensamt för båda är att de ersätter Drupals inbyggda söksystem med ett externt söksystem som är kapabelt att indexera och söka mycket större datamängder snabbare. Robert demonstrerade också Solrs kraftfulla Facets-funktionalitet.
Hugo Wetterberg från Good Old gjorde alla oss svenskar stolta när han under åh- och ah-rop presenterade sin alldeles nya kreation Quicksilver för Drupal. Det är en typ av genvägssystem där man med tangentbordet bland annat kan navigera till valfri sida eller nod i systemet. Har man använt Quicksilver för mac så vet man vad det går ut på.

Det är bara några exempel på det vi har fått se. Det har funnits två tracks, ett grundläggande och ett avancerat, så det har hela tiden funnits nåt för nästan alla. Sen ska man inte glömma värdet av att få tillfälle att träffa och lära känna Drupalfolk i Skandinavien. Det är tydligt att trevliga människor är grovt överrepresenterade i dessa kretsar!

Comments
Tyvärr har jag jobbat så
Tyvärr har jag jobbat så jag hade inte möjlighet att delta. Verkar inte ha gått någon nöd på er!
Kul läsning, Tackar!
Anders Olsson
Anders Olsson
Kan bara hålla med om att
Kan bara hålla med om att det var kanon i Köpenhamn! Bra seminarier och massor av trevliga människor. Hoppas att flera av er hänger med till Washington DC i mars :) Och sen ryktas det om en repris i Köpenhamn i maj.
Namnbyte
Tack för kudosarna och tack för senast Hannes. Tänkte bara ge en heads-up om att "Quicksilver för Drupal" nu har fått ett namn: Cobalt.
Därför ligger källkoden nu på: http://github.com/hugowetterberg/cobalt/tree/master
Modulens hemsida ligger på: http://cobalt.goodn.eu
/Hugo
drupal.org/project/cobalt
Nu har Cobalt en projektsida på drupal.org! Även om man fortfarande inte kan ladda ner den där. Hugo, gå in och prenumerera på issue queue:n vetja! Folk kommer säkert börja skriva där.
/ Hannes Lilljequist – SthlmConnection
Mail
Förresten, jag la in din adress i projektets inställningar, så du kommer förmodligen få issues mailade till dig hur som helst.
/ Hannes Lilljequist – SthlmConnection
Grümt!
Heya Sverige
Det var super godt i kom
Vi glæder os helt til at se jer igen :)
/morten.dk king of rock
morten.dk | geek Royale
/morten.dk king of rock
morten.dk | geek Royale