Posted by jessan73 on August 19, 2009 at 1:01pm
Hej!
Nu har jag letat och letat på nätet men har inte hittat någon lösning om hur jag ska kunna få olika användare till att logga in till deras sida.
Går det att lagra info i databasen och på så sätt via php hämta info så att kalle kommer till kalles sida och Ida kommer till Idas sida osv.?
Eftersom jag inte är så duktig i php så vet jag inte vad jag ska skriva i login destination modulen, om det är den jag nu ska använda ioförsig.
Någon som kan hjälpa mig att komma vidare?

Comments
Som inloggad räcker det med
Som inloggad räcker det med att du går till
userför att hamna på din profil. Sätt alltså Login Destination till att gå till http://www.example.com/user så ska det fungera.Tobias Sjösten
Tobias Sjösten
Vad jag vill är att skapa
Vad jag vill är att skapa en profilsida med content som visas då den inloggade loggar in, den ska kunna skapas av en administratör men inte av den inloggade. Sen funderar jag om man kan dölja "myaccount" så att de inte kan gå in och ändra lösenord själva utan det ska bara administratören kunna göra.
mvh jessica
Berätta mer vilken typ av
Berätta mer vilken typ av profilsida du är ute efter. Är det kanske en dashboard-funktion du vill ha? Vilken sorts information har du tänkt visa?
Sidan (och därmed också fliken/länken) My account ska inte vara något problem att dölja. Jag känner inte till någon modul för det och tyvärr saknas rättigheter i Drupal core för just detta. Som en sista utväg fungerar alltid lite kod. Det känns dock som ett vanligt problem så någon kan mycket väl ha löst det tidigare och då finns lösningen oftast publikt publicerad. Någonstans. :)
Om du väljer den mörka sidan (custom-kod) skulle jag rekommendera att skapa en modul som implementerar dels hook_perm(), för att lägga till en ny rättighet, och dels hook_menu_alter(), för att lägga till din nya rättighet för
user/%/edit.Tobias Sjösten
Tobias Sjösten
Menar du att den inloggade
Menar du att den inloggade ska komma till en sida där de får information som administratör har riktat "till dom"? Du kan alltid använda "user reference" för att skapa innehåll refererat till användare.
Sen sorterar du ut dessa med views att visa de noder som är refererade till "inloggad användare". Dessa kan du placera i användarprofilen med block och de får info riktad till sig där. Det finns även moduler som sätter rättigheter "per referens" så att ingen annan kan se denna information.
Du kan använda dig av en egen innehållstyp för detta och endast tillåta administratören att skapa innehåll av denna typ, på så vis kan endast han/hon skapa detta riktade innehåll.
Henrik Jönsson - http://www.orestad-linux.se
Nu blev det mycket
Nu blev det mycket information för en riktig novis i Drupal:)
Ska berätta mer utförligt vad jag är ute efter att skapa.
En hemsida som vänder sig till olika företag, osäker än om varje person ska få sitt eget konto eller om varje företag ska kunna logga in med ett gemensamt konto. Gissar att eftersom det ska finnas ett bokningssystem så måste man nog ha inloggning för varje person i varje företag.
Till varje företag ska det finnas en administratör som ska skriva en "anslagstavla" där de inloggade får veta vad som är på gång, och primära länkar där de bl.a. ska kunna komma till bokningsystem, komma åt pdf. mm. Så då den inloggade loggar in så ska första sidan var sidan för det företaget där informationen står.
Går det att utöka minnet till modulerna man har för nu går det inte att installera tex views för minnet räcker inte till?
Ska nu läsa lite om vad ni tipsat om, ännu en kväll räddad:)
Kanske är Organic groups
Kanske är Organic groups vad du letar efter? Utifrån din beskrivning låter den lovande. Med den kan varje företag vara en grupp och noder skapade i gruppen kan lätt visas för dess medlemmar.
Att utöka minnet kräver root-åtkomst på din server. Om du ligger på ett webbhotell kan det vara svårt men din support kanske kan hjälpa dig.
Tobias Sjösten
Tobias Sjösten
Verkar lovande :) denna
Verkar lovande :) denna måste jag studera närmare.
Jag testar och leker med mitt drupalprojekt på min egen dator, så root åtkomst finnes, vad är det högsta man kan öka minnet med? och hur göres det...
mvh jessica
sudo vi(eller editorn du
sudo vi(eller editorn du föredrar) /etc/php5/apache2/php.ini
Sök efter 16M . Höj det till något exempelvis 64M .
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
; Resource Limits ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
max_execution_time = 30 ; Maximum execution time of each script, in seconds
max_input_time = 60 ; Maximum amount of time each script may spend parsing request data
;max_input_nesting_level = 64 ; Maximum input variable nesting level
memory_limit = 16M ; Maximum amount of memory a script may consume (16MB) <------- DÄR
Detta förutsätter dock att du kör PHP5,apache osv.
Henrik Jönsson - http://www.orestad-linux.se
Är det detta du menade?
Är det detta du menade? hittade php.ini filen under xampp/php.
Går 128M att höja mer?
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
; Resource Limits ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
max_execution_time = 30 ; Maximum execution time of each script, in seconds
max_input_time = 60 ; Maximum amount of time each script may spend parsing request data
;max_input_nesting_level = 64 ; Maximum input variable nesting level
memory_limit = 128M ; Maximum amount of memory a script may consume (128MB)
Fatal error: Allowed memory size of 33554432 bytes exhausted (tried to allocate 2118989 bytes) in C:\server\xampp\htdocs\drupal\sites\all\modules\devel\devel_themer.module on line 486
så här står det längst ner på modulsidan...???
Minnesinställningar
Det är ju din tråd, så off topic borde väl vara okej. :)
33554432 / 1024 / 1024 = 32MiB. Din minnesgräns är alltså satt till 32M. När du gör förändringar i php.ini måste du också starta om Apache för att de ska börja gälla (alternativt ladda om inställningarna).
Kom ihåg att inställningar du gör i php.ini slår igenom på alla Apache's sajter. Överkursen i ämnet är att du sätter upp en virtuell host för varje sajt och i DE inställningarna ändrar minnesgränsen. Du borde kunna göra det från .htaccess också, även om jag rekommenderar det förstnämna av prestandaskäl. En "googling" hittade Increase PHP memory limit, som ser hjälpsam ut.
Tobias Sjösten
Tobias Sjösten
Kolla i xampp/apache
Kolla i xampp/apache istället för xampp/php
Ska finnas en php.ini fil där också ifall du ändrade i den under PHP(tror den finns på bägge ställena).
Henrik Jönsson - http://www.orestad-linux.se
tack för alla tips!
Nu har jag mer minne så modulerna trivs och har nu gått igenom och testat OG, och verkar vara en modul för mitt projekt men......
så körde jag fast igår med logindestinationerna.
Skapade ett antal grupper med en admin i varje grupp som ska administrera och bara de ska kunna skriva innehåll till de övriga i gruppen.
Gjorde de privata men då en användare loggar in till sin userprofil så finns då en meny som de kan klicka på och så kommer de till admins profilsida och där komma åt vad admin skrivit till dom.
Går det att fixa så att de istället loggar in,kommer direkt till en sida där admin har skrivit till användarnas istället för som det är nu, för då kommer ju alla i den privata gruppen åt admins privata sida och det vill man ju inte:).
mvh jessica
Rules
En av mina nya favoritmoduler heter Rules och kan användas exempelvis för att låta användare omdirigeras till utvalda sidor när de loggar in.
Jag har dock haft lite problem att sätta mig in i hur modulen fungerar -- den är typ lika komplex som Views men har ett gränssnitt som är svårare att förstå (åtminstone för mig).
En annan grej du borde kolla in är kanske Open Atrium. Det är en Drupalinstallation som är gjord för att olika grupper av användare ska kunna jobba tillsammans, och med installtionen följer bland annat en dashboard där man kan posta nyheter.
Som bonus kan meddelas att man automatiskt hamnar på startsidan för den grupp man är med i när man loggar in.
Lycka till.
//Johan Falk, NodeOne
**
Vill du lära dig mer om Drupal? Kolla in samlingen av tips och guider!
Har du en fråga om Drupal? Missa inte FAQ-sidan på forumet!
Kolla in min senaste guide: Sju steg mot svart bälte i att tema Drupal