Posted by bambi_2 on December 4, 2010 at 2:45pm
Hej!
Håller på med en sida för en hundklubb.
I sidan ingår resultatredovisningar för årets alla utställningar samt slutligen en sammanställning för "Årets Hund" i klubben.
Eftersom det är många parametrar att hålla reda på har jag fastnat på hur det är lämpligt att bygga upp redovisningen.
Tacksam för tips hur jag ska tänka och vilka möjligheter som finns att göra detta överskådligt!
Skickar med ett word-dokument med förutsättningarna.
A-B
| Attachment | Size |
|---|---|
| Funderingar på hundutställningsresultat.doc | 30 KB |

Comments
Utan att veta exakt hur du
Utan att veta exakt hur du vill ha det så tänkte jag ge mej på ett ge dej ett förslag.
Utav det jag kunnat utlösa av ditt inlägg och dokumentet så skulle jag skapat två innehållstyper: "Hund" och "Utställning". På "utställning" hade jag lagt ett fält som skulle kunna heta "tävlande" som är en "Node Reference" (som är en del av CCK-projektet) till hund-noder. Istället för "tävlande" så skulle man kunna ha "Vinnare" och bara ha med de som vunnit plats på prispallen, då blir det lite färre hundar att lägga in.
Kom på ytterligare en sak, en
Kom på ytterligare en sak, en utställning kan antagligen ha flera tävlingar (med egen prispall) som i sin tur har flera hundar.
Tre nod-typer: "Utställning", "Tävling" och "Hund".
"Tävling" har en "Node Reference" till vilken utställning den tillhör.
Sen beror det lite på hur man vill göra, om man vill ha med alla tävlande hundar eller bara de vinnande hundarna (fortfarande på nodtypen "tävling"). Om alla ska var med så gör man ett "Node Reference"-fält som heter "tävlande" där man kan lägga till obegränsat antal hundar.
Eller om bara de vinnande hundarna ska vara med så kan man skapa tre "Node Reference"-fält som heter "Första plats", "Andra plats" och "Tredje plats", eller liknande.
Bygga med relationer
Tack för att Du försöker hjälpa mig!
Det är så krångligt så Du anar inte! Det är alltså inte bara en tävling utan flera i samma.
Först bästa hund i grupp valpar, veteraner, juniorer, unghund och öppen klass (för varje kön).
Därefter en konkurrenstävling, där man väljer ut bästa hane resp tik från samliga klasser och slutligen vilken av dem som ska bli Bäst i rasen.
Det är flera än tre som kommer på prispallen, det kan vara fem hundar av varje kön som får poäng i "Årets Hund"-listan. Övriga måste också stå med annars kan nån bli lessen.
På årets utställningar har det varit mellan 10-20 hundar på varje utställning, men som tur är är det "bara" ca 50 totalt.
Jag ska läsa Dina inlägg noga och börja bygga. Kanske jag får återkomma och fråga om det rent tekniska eller om jag förstått rätt/fel?
A-B
Ann-Britt