Posted by KuBe on May 3, 2011 at 4:04pm
Hejsan!
Jag har tittat runt lite i Drupal 7 nu och hittar ingen lösning för mitt problem.
Jag har skapat en ny roll som heter medarbetare.
Nu vill jag skapa en ny sida. Meny länken till sidan samt sidans innehåll skall endast gå att läsa/se om man är med i "gruppen" medarbetare.
Går detta att fixa med Drupal Core eller måste man ladda ner en modul? I så fall vilken rekommenderar ni för mitt behov?
Tack på förhand!

Comments
Hej! Jag gjorde precis en
Hej!
Jag gjorde precis en liten test med senaste dev-versionen av modulen Content Access och den funkade alldeles utmärkt. Så den borde funka för dig.
När du har installerat och aktiverat modulen, samt byggt om behörigheterna så kan du ändra hur varje innehållstyp hanterar behörigheterna, du kan också tillåta att varje nod som tillhör en speciell innehållstyp bara bli läsbar för exempelvis vissa roller. "admin/structure/types/page/access" och sen markera rutan "Enable per content node access control setting" ger dig den möjligheten.
Mvh och lycka till.
Nicolas
Tack!
Hejsan!
Nu kommer jag ihåg varför jag valde Drupal istället för Wordpress! Här får man ju faktiskt hjälp! Tack!
Tyvärr så lyckas jag inte få det att fungera.
Gjorde så att jag skapade en ny innehållstyp som heter Personal sidor.
Efter det gick jag in på Hem » Administration » Struktur » Innehållstyper » Personal sida » Access Control & klickade bort allt som har med att inloggade + gäster skall se sidan samt la till att gruppen personal ska se sidan. Klickade även i "Enable per content node access control setting".
Men när jag loggar ut och klickar på länken så ser jag innehållet, har även testat rensa cachen utan resultat.
Någon som har några idéer på vad jag gör fel?
Tror heller inte detta kommer hjälpa mig att dölja länken i menyn för gäster och "vanliga användare".
Tack på förhand!
Hej igen! Har du klickat i
Hej igen!
Har du klickat i fliken behörighet till den av de personalsidan du skapat?
Testa att bygga om behörigheterna på "admin/reports/status/rebuild" om du inte har gjort det innan.
/Nicolas
Vet inte vad jag gjorde för fel.
Men nu fungerar det iallafall!
Ominstallerade modulen och gjorde om allt från början.
Och menyerna syns inte när man inte har rättighet! Tack som bara den!