Ladda upp och infoga bild i nod

Events happening in the community are now at Drupal community events on www.drupal.org.
bruse's picture

Vill när jag skapar en nod , kunna enkelt ladda upp en bild som sen visas på valfritt ställe i brödtexten. Gärna ändrad till lämplig storlek i pixlar.

Har modulerna "Image 6.x-1.0-beta5" och "Image Assist 6.x-2.0-alpha4" installerade, men inte valt att slå på alla undermoduler.

När jag skapar en en nod, kan jag antingen ladda upp en bild (eller en fil) under rubriken "bifogade filer" som då hamnar i en länklista under brödtexten. Men jag villa tt bilden ska synas i brödtexten.

Eller så använder jag knappen "insert/edit image" i "WYSIWYG med TinyMCE", men måste då ange fullständig url till bilden.

Jag vill, eller låta våra användare, kunna använda "WYSIWYG med TinyMCE" för ladda upp en bild som visas i nodens brödtext. Ungefär som i phpBB. gärna så det går att ställa in align, om texten ska flyta runt bilden till höger, vänster eller inte alls.

Är det nån modul jag missat, eller glömt slå på eller konfat?

Comments

Kanske skulle testat innan

bruse's picture

Kanske skulle testat innan jag skrev förra. ;~)

Nå, om jag väljer inmatningsformatet "Filtered HTML" får jag ovanför brödtextfältet en liten kameraknapp. Den öppnar en popup (http://www.domän.se/index.php?q=img_assist/load/textarea&textarea=body) där jag kan ladda upp och välja storlek osv på en bild Och välja infoga. Det funkar!

Men väljer jag inmatningsformat "WYSIWYG med TinyMCE" eller "Full HTML" försvinner den lilla kameraknappen, däremot dyker alla andra för fetstil osv upp. Dock finns under brödtextfältet en knapp, med en lutande bild och ett plus på. Den öppnar samma popup som med den lilla kameran. Men när jag klickar infoga, händer inget.

Vad har jag gjort för fel månntro?

Lite skärmdumpar:
Only local images are allowed.
Only local images are allowed.

Vad jag använder när kunder

frjo's picture

Vad jag använder när kunder insisterar på att placera bilder manuellt i löpande text är modulerna ImageField, ImageCache och Insert.

Tack för snabbt svar frjo.

bruse's picture

Tack för snabbt svar frjo. Vad gör respektive modul av de du räknade upp, är alla nödvändiga?
Är det någon modul som jag har nu som jag då kan stänga av?
Only local images are allowed.

Du kan stänga av alla

frjo's picture

Du kan stänga av alla bildmoduler du använder nu.

ImageField låter dig skapa bildfält som du laddar upp bilder till. ImageField bygger på FileField så du behöver den också. Både dessa är inbyggda i Drupal 7, framtidssäkert med andra ord.

ImageCache gör det möjligt att automatiskt skapa om och beskära bilder (och en massa andra saker också). Du laddar upp en stor original bild och kan sedan sätta upp "presets" som skapar en kopia som är t ex. 200 pixlar bred, en som är 64x64 pixlar osv.

Vad som gör denna funktion riktigt häftig är att man kan ändra på "presets" i eftehand. Säg att du har gjort en blog_thumbnail preset som skalar ned bilder till 150 pixlars bredd och ett år senare kommer du på att du vill ha dem 200 pixlar breda istället. Ändra värdet, klicka "flush" och vips är alla tumnaglar den nya storleken. Snäppet smidigare än att göra om alla manuellt.

Inline gör det möjligt att stoppa in bildtaggar i sin text för bilder man laddat upp i ett bildfält genom ett enkelt knapptryck. Insert integrerar snyggt med ImageCache så man kan ge användarna ett antal olika presets att välja på när de stoppar in bilder.

Kolla också in Hur skapar man en enkel bildvisare (tex som www.dn.se) till en textnod för exempel på automatisk bildhantering, vad jag föredrar.

Annars kan du även kolla upp

ChristianP's picture

Annars kan du även kolla upp CKEditor med tillhörande CkFinder som uppladdningsmodul. Om du inte vill köra Insert och ha flera stycken bilder uppradade under body-texten i edit-läget. Så kan du även köra Image resize filter så kan du förminska och förstora bilderna live utan att de blir fasta och förlorar kvalitet vid ett senare tillfälle. Om du vill visa dem med en sorts lightbox-funktion så kan du tanka Colorbox (tack till frjo för den) och sätta igång så bilder funkar inline.

Följdfrågor (såklart!)

bruse's picture

Kommit massa annat ivägen. Nu har jag enablat modulerna, ImageCache, Insert, ImageField och Filefield och konfigurerat dom enligt Readmefilen. Men det vill sig inte så som jag förväntat mig iaf. kanske fel på mina förväntnignar.

Jag kanske missuppfattade, men jag trodde jag skulle få en ny knapp i verktygsraden i min WSIWYG-editor. Istället blev det nya fält under Body. Ska det vara så?

Klicka jag på knappen för bild i verktygsfältet för bild så får jag upp följande popup. Ska det vara tomma värden för size osv?

Only local images are allowed.

Om användaren ska få välja andra storlekar, är det en preset i ImageCache jag styr det? Så användaren an bara välja de storlekar jag ställt in i Imagecache? Eller är det nåt jag missat?

Underbart att jag hela tiden lär mig nåt nytt! ;~)

Dessa skärmdumpar är från

frjo's picture

Dessa skärmdumpar är från någon annan modul.

Här ser du hur Insert fungerar "out of the box": http://drupal.org/node/610286

Har man en wysiwyg-editor installerad så visas nog bilden direkt istället för att taggen visas.

Kan man bara ladda upp en

bruse's picture

Kan man bara ladda upp en bild respektive en fil per nod med de här modulerna?

Nej, du kan ladda upp hur

ChristianP's picture

Nej, du kan ladda upp hur många du vill om du har satt Filefield till Obegränsad antal. En nackdel med det är att du får ju scrolla längre och längre tills Spara-knappen. Därför skulle jag rekommendera CKeditor med Ckfinder om du planerar på att ha tonvis med bilder per nod.

frjo: som bilden du länkar

bruse's picture

frjo: som bilden du länkar till har jag under Bodyfältet. Knappen i verktygsfältet vet jag inte var jag fick ifrån nu ;~) Ska jag disabla den tycker du, och hur då?

ChristianP: tack, det är lätt at gå vilse i alla inställningar när flera moduler hänger tajt ihop. Jag tror inte man ska belamra en kort artikel med så många bilder. De får två bilder och två filer att ladda upp.

Använder aldrig

frjo's picture

Använder aldrig wysiwyg-editorer så jag vet inte vart knappen den kommer från.

Knappen i verktygsfältet är

ChristianP's picture

Knappen i verktygsfältet är bra om du t.ex. vill gå in på inställningar för bilden, t.ex. sätta float:left utan att behöva koda. Det enda som är störigt är saknaden av margins. Man kan bara sätta horisontell och vertikal margin på bilden vilket innebär att om du t.ex. vill att texten ska flyta runt bilden med mellanrum så kommer det även vara mellanrum på andra sidan. Kan förstöra layouten på det viset. Skulle vara bättre om man kunde sätta margin-left, margin-right osv utan att va tvingad att ha båda samtidigt. Visst, det går ju skriva in manuellt i rutan en bit nedanför, men nu talar vi om kunder som inte kan koda.

Insåg fördelarna med knappen.

bruse's picture

Insåg fördelarna med knappen. Jag anser iaf att det fungerar som jag tänkt. Nästan. Skulle vilja att just den knappen i verktygsfältet öppnar en popup, och DÄR gör jag uppladdning av bild och alla inställningar. Känns mer logiskt, än att det hamnar under. Men funktionsmässigt är det precis som jag vill ha det.

Får tacka alla för hjälpen. Men som sagt, lätt att gå vilse i alla inställningar, när det handlade om fyra moduler som ska samverkas.

Det du skrev i det översta

ChristianP's picture

Det du skrev i det översta stycket finns när man kör CKEditor med CKFinder. :)

Sweden

Group notifications

This group offers an RSS feed. Or subscribe to these personalized, sitewide feeds: