Som en fortsättning på mitt förra inlägg (om organic groups) kommer här en andra fråga kring den site jag jobbar med. Alla föreningens medlemmar administreras idag i ett medlemssystem med sin egen databas. Detta system skall i framtiden bytas ut, och de aktuella systemen innehåller samtliga olika funktioner för att låta medlemmarna uppdatera sina uppgifter via webben.
Mi målsättning är såklart att få in alla medlemsfunktioerna i Drupal. Finns det någon standardiserad metod för att koppla ihop Drupal med en befintlig användardatabas som tillåter förändringar av data från båda systemen.
En medlem skall till exempel kunna söka medlemsskap via en pappersblankett som en administratör matar in i medlemssystemet. Medlemmsn skall sedan kunna uppdatera adressen via Drupal och detta skall så klart slå igenom även i medlemssystemet.
Min fråga är som sagt om det finns någon etablerad strategi för att åstadkomma detta?
Jag har en idé om att skriva en modul som implementerar hooks som läser in uppgifter från medlemssystemet vid inloggning eller access av medlemsprofilen och sedan skriver tillbaka dem bär medlemmen sparar förändringar av medlemsprofilen.
Alla tips välkomna!
/Magnus Leijonborg
Comments
Tvåvägssynkronisering
Nu var jag kanske förhastad i mitt förra svar. Det är precis för sådan här tvåvägssynkronisering som du bör titta på Services.
Kräver upplägget att administratörer ska kunna uppdatera användare från det gamla systemet eller skulle de kunna använda Drupal för sådant? I det senare fallet skulle du kunna importera användarna med Migrate och Table Wizard (ej D7 ännu). Sedan låter du Drupal vara "master" för användarna och exponerar datan med Views så att det gamla systemet kan synkronisera sin databas.
Annars bör som sagt Services klara mer avancerade behov.
Tobias Sjösten
Services
Tack, jag skall titta närmare på Services. Det är den typen av integration jag söker. Båda systemen kommer att behöva leva sida vid sida. På sikt vill vi till exempel låta medlemmar registrera sig via Drupal och samtidigt betala medlemsavgiften via kort eller bank, men den utmaningen tar vi lite senare...
/Magnus