Problem med inloggning efter flytt

Events happening in the community are now at Drupal community events on www.drupal.org.
Marcus 78's picture

Hej Allihop igen

Har problem att logga in efter att jag flyttat en site. I firefox får jag helt enkelt en "hittar inte sidan" och i IE så skickas jag tillbaka till första sidan, som brukligt när man loggar ur
Såg att detta är en ganska vanlig frågeställning och att de vanligaste svaren handlar om att

-Ändra i settings till korrekt site
-Ändra i .htacces
-Töm cache

Finns det något som jag kan ha missat utöver detta.

Tankar funderingar och synpunkter mottages tacksamt!

//Marcus

Comments

Testa att tömma cache genom

pontus_nilsson's picture

Testa att tömma cache genom att köra drush cc eller genom att tömma tabellen cache i databasen. Töm även dina cookies lokalt på datorn.

På vilket sätt har du flyttat sajten?

//Pontus Nilsson, Digitalist

Hej igen Pontus Du är väldigt

Marcus 78's picture

Hej igen Pontus

Du är väldigt aktiv vilket jag är mycket tacksam för!

Flytten som har gjorts är en ompekning på en IP adress. Flera sajtadresser som går till samma sajt. Har en huvudadress som jag vill använda som "huvudadress". Har angivit den adressen i settings.php

Testade på andra datorer vilket borde peka på att det inte har med cookies att göra och även tabellerna i databasen

Tillägg

Marcus 78's picture

Har ändrat i setting.php till huvudadressen. Går att gå in på sidan via www.huvudadress.se/admin men försöker man skapa sidor eller logga in via inloggningssidan så skickas man direkt till Standardframsida.

Dessutom håller man sig inte inloggad så att man exempelvis kan redigera innehåll

Vet inte om detta hjälper något för någon.

Har även testat följande

Marcus 78's picture

Har även testat följande lösning vilket inte fungerar
http://groups.google.com/group/esn-satellite/browse_thread/thread/8176ef...

Har lagt märke till att jag får en snabb redirect när jag loggar in mot följande adress vilket väl är som det ska
destination=node%2F55

Hemsidan ligger alltså på en

pontus_nilsson's picture

Hemsidan ligger alltså på en helt annan server?

Kolla även dessa issues.

//Pontus Nilsson, Digitalist

OK. Det var bra att du

Marcus 78's picture

OK. Det var bra att du frågade. Nej den ligger kvar på samma server.

Trodde att man i detta fall bara bytte base_url, men så var det visst inte

Lite av en noob samt att jag är nybliven pappa så det här med sömn är mest en hobby som jag tänkt ta upp vid jul

Tack för länken

Marcus 78's picture

Hej igen Pontus

Har testat igenom de lösningsförslag som fann på din länk men det verkar inte hjälpa. Inte ens borttagning av rena URLer. Däremot så när jag köra med rena URLer så kan jag skapa nya sidor (dock med en vidarebefordring mot den gamla adressen), vilket jag inte kunde innan.
Har varit inne på ganska många trådar i drupal för det tycks vara ett vanligt problem.
Är inte så duktig på server grejjer och har inte rättigheter att hanskas med den deler heller som tur är. Finns det något på serversidan som kan göras åt detta?

//Marcus

Ett tillägg till för att

Marcus 78's picture

Ett tillägg till för att förtydliga situationen mer

Kommer in på admin sidorna utan genom att skriva www.sajt.se/admin och sedan logga in. Så fort jag skapar sidor, försöker nå mina sidor eller något liknande så loggas jag ut och hamnar på förstasidan.

Någon som har någon form av ledtråd så är jag mycket tacksam!

//Marcus

Ändrar man tema!!!

Marcus 78's picture

Ändrar man tema till Garland upphör problemen. Du kan logga in skapa sidor och nå "dina sidor" utan problem

Det kan väl inte vara något i temat i sig. Låter konstigt tycker jag i varje fall

//Marcus

Hmm... har du bytt namn på

pontus_nilsson's picture

Hmm... har du bytt namn på din sitekatalog eller har den hela tiden hetat default?

//Pontus Nilsson, Digitalist

Skumt eller hur. Den har hela

Marcus 78's picture

Skumt eller hur.
Den har hela tiden haft samma namn som slutsajtens adress

Körde tillbaka den till orginalsajten och förlängde abonemanget i en månad till. Ska göra lite fler försök att flytta, men det är aningen avskräckande att göra. Har ingen aning om varför den beter sig på detta vis.

//Marcus

Att du loggas ut är nästan

jonne_jvl's picture

Att du loggas ut är nästan 100% säkert att cookies sätts mot fel domän. Att man alltså loggas in helt ok, men vid nästa sidvisning är man återigen oinloggad eftersom webbläsaren inte accepterar cookies för andra domäner än den man är inne på.

Genom att sätta $cookie_domain i settings.php till domännamnet du surfar på ska det fungera.
Men då fungerar det bara att surfa på den domänen som är satt där i settings.

Oftast lämnas den osatt, för då känner drupal av vilken domän som sidan efterfrågas på och sätter cookies på den domänen.
Det kan ju gå sönder via proxys och allt möjligt, men det brukar vara bättre att inte ha den expicit satt.

Samma sak gäller base_url.

[blockquote]
Flytten som har gjorts är en ompekning på en IP adress. Flera sajtadresser som går till samma sajt. Har en huvudadress som jag vill använda som "huvudadress". Har angivit den adressen i settings.php
[/blockquote]
Skulle helt klart rekommendera att göra det i htaccess filen istället. Finns många exempel på hur man med rewrite redirectar siteb.com, sitec.com till www.sitea.com osv.

[blockquote]
-Ändra i settings till korrekt site
-Ändra i .htacces
-Töm cache
[/blockquote]
Jag skulle rekommendera:
- Se till så att ingenting i settings.php sätter någon url. (annat än databas strängen då)
- Kommentera ut hela .htaccess
- sätt $conf['clean_url']=0; och $conf['cache']=0; i settings.php så att den inte använder clean urls eller cache.
- använd garland eller minnelli

Sen tar man det steg för steg tillbaka tills man hittar en inställning som sabbar.

Temat kan mycket väl ställa till det, man har väldigt mycket möjligheter i drupal både i teman och moduler, och man kan ställa till det rejält om man känner för det.

Sweden

Group notifications

This group offers an RSS feed. Or subscribe to these personalized, sitewide feeds: