Posted by Marcus 78 on December 7, 2010 at 2:33pm
Hej Allihop igen
Har problem att logga in efter att jag flyttat en site. I firefox får jag helt enkelt en "hittar inte sidan" och i IE så skickas jag tillbaka till första sidan, som brukligt när man loggar ur
Såg att detta är en ganska vanlig frågeställning och att de vanligaste svaren handlar om att
-Ändra i settings till korrekt site
-Ändra i .htacces
-Töm cache
Finns det något som jag kan ha missat utöver detta.
Tankar funderingar och synpunkter mottages tacksamt!
//Marcus
Comments
Testa att tömma cache genom
Testa att tömma cache genom att köra
drush cceller genom att tömma tabellen cache i databasen. Töm även dina cookies lokalt på datorn.På vilket sätt har du flyttat sajten?
//Pontus Nilsson, Digitalist
Hej igen Pontus Du är väldigt
Hej igen Pontus
Du är väldigt aktiv vilket jag är mycket tacksam för!
Flytten som har gjorts är en ompekning på en IP adress. Flera sajtadresser som går till samma sajt. Har en huvudadress som jag vill använda som "huvudadress". Har angivit den adressen i settings.php
Testade på andra datorer vilket borde peka på att det inte har med cookies att göra och även tabellerna i databasen
Tillägg
Har ändrat i setting.php till huvudadressen. Går att gå in på sidan via www.huvudadress.se/admin men försöker man skapa sidor eller logga in via inloggningssidan så skickas man direkt till Standardframsida.
Dessutom håller man sig inte inloggad så att man exempelvis kan redigera innehåll
Vet inte om detta hjälper något för någon.
Har även testat följande
Har även testat följande lösning vilket inte fungerar
http://groups.google.com/group/esn-satellite/browse_thread/thread/8176ef...
Har lagt märke till att jag får en snabb redirect när jag loggar in mot följande adress vilket väl är som det ska
destination=node%2F55
Hemsidan ligger alltså på en
Hemsidan ligger alltså på en helt annan server?
Kolla även dessa issues.
//Pontus Nilsson, Digitalist
OK. Det var bra att du
OK. Det var bra att du frågade. Nej den ligger kvar på samma server.
Trodde att man i detta fall bara bytte base_url, men så var det visst inte
Lite av en noob samt att jag är nybliven pappa så det här med sömn är mest en hobby som jag tänkt ta upp vid jul
Tack för länken
Hej igen Pontus
Har testat igenom de lösningsförslag som fann på din länk men det verkar inte hjälpa. Inte ens borttagning av rena URLer. Däremot så när jag köra med rena URLer så kan jag skapa nya sidor (dock med en vidarebefordring mot den gamla adressen), vilket jag inte kunde innan.
Har varit inne på ganska många trådar i drupal för det tycks vara ett vanligt problem.
Är inte så duktig på server grejjer och har inte rättigheter att hanskas med den deler heller som tur är. Finns det något på serversidan som kan göras åt detta?
//Marcus
Ett tillägg till för att
Ett tillägg till för att förtydliga situationen mer
Kommer in på admin sidorna utan genom att skriva www.sajt.se/admin och sedan logga in. Så fort jag skapar sidor, försöker nå mina sidor eller något liknande så loggas jag ut och hamnar på förstasidan.
Någon som har någon form av ledtråd så är jag mycket tacksam!
//Marcus
Ändrar man tema!!!
Ändrar man tema till Garland upphör problemen. Du kan logga in skapa sidor och nå "dina sidor" utan problem
Det kan väl inte vara något i temat i sig. Låter konstigt tycker jag i varje fall
//Marcus
Hmm... har du bytt namn på
Hmm... har du bytt namn på din sitekatalog eller har den hela tiden hetat default?
//Pontus Nilsson, Digitalist
Skumt eller hur. Den har hela
Skumt eller hur.
Den har hela tiden haft samma namn som slutsajtens adress
Körde tillbaka den till orginalsajten och förlängde abonemanget i en månad till. Ska göra lite fler försök att flytta, men det är aningen avskräckande att göra. Har ingen aning om varför den beter sig på detta vis.
//Marcus
Att du loggas ut är nästan
Att du loggas ut är nästan 100% säkert att cookies sätts mot fel domän. Att man alltså loggas in helt ok, men vid nästa sidvisning är man återigen oinloggad eftersom webbläsaren inte accepterar cookies för andra domäner än den man är inne på.
Genom att sätta $cookie_domain i settings.php till domännamnet du surfar på ska det fungera.
Men då fungerar det bara att surfa på den domänen som är satt där i settings.
Oftast lämnas den osatt, för då känner drupal av vilken domän som sidan efterfrågas på och sätter cookies på den domänen.
Det kan ju gå sönder via proxys och allt möjligt, men det brukar vara bättre att inte ha den expicit satt.
Samma sak gäller base_url.
[blockquote]
Flytten som har gjorts är en ompekning på en IP adress. Flera sajtadresser som går till samma sajt. Har en huvudadress som jag vill använda som "huvudadress". Har angivit den adressen i settings.php
[/blockquote]
Skulle helt klart rekommendera att göra det i htaccess filen istället. Finns många exempel på hur man med rewrite redirectar siteb.com, sitec.com till www.sitea.com osv.
[blockquote]
-Ändra i settings till korrekt site
-Ändra i .htacces
-Töm cache
[/blockquote]
Jag skulle rekommendera:
- Se till så att ingenting i settings.php sätter någon url. (annat än databas strängen då)
- Kommentera ut hela .htaccess
- sätt $conf['clean_url']=0; och $conf['cache']=0; i settings.php så att den inte använder clean urls eller cache.
- använd garland eller minnelli
Sen tar man det steg för steg tillbaka tills man hittar en inställning som sabbar.
Temat kan mycket väl ställa till det, man har väldigt mycket möjligheter i drupal både i teman och moduler, och man kan ställa till det rejält om man känner för det.