Genvägar
- Översikt över tips och guider här på forumet.
- Drupalsverige på IRC
- Svenska Drupal-leverantörer sida här på g.d.o
- Bli medlem
- Så ställer du en fråga.
- Drupal på Slack
Lokala träffar
DrupalCamps i Sverige och Norden
- Inga planerade just nu, men kolla gärna Drupical.com för andra Drupal-relaterade event.
Senaste diskussionstrådar
Ladda ett fält med ajax vid klick
Jag har en sida med ett väldigt stort datafält som jag vill gömma, eftersom det bara är intressant att titta på det ibland när man går till den sidan. Jag har gömt det så här:
<?php
drupal_add_js('misc/collapse.js');
?>
<div class="big_content">
<fieldset class="collapsible collapsed">
<legend>Click here to view the content</legend>
<div><?php print $arg ?></div>
</fieldset>
</div>Runda hörn
Hej
Får inte till det med runda hörn i mina block. - hoppas någon kan se vad som är fel och komma med bra tips. Jag har ställt frågan innan och också läst på så gott jag kan, men inte lyckats få till det i mitt Zen tema. bifogar koden för block.tpl samt kopierar in nedan det som skall styra åtminstonde ett av blocken "news" Koden är såsom drupalhandboken tipsar om.Tacksam för all hjälp. Mvh Håkan
#block-views-news-block {
font-size: 85%;
}
.block-top{
background_ url('blocktop.png') no-repeat bottom center;
height: 15px;
padding: 5px;
}
Vad behöver jag?
Tjena!
Jag har aldrig använt Drupal men tänkte testa det på mitt kommande projekt.
Det användarna ska kunna göra, till att börja med, är att ladda upp/ner typ PDF:er och andra filer. Man ska även kunna bli medlem och skriva i forum osv.
Antar att det en del av detta finns inbyggt i Drupal redan, men vad behöver jag för extramoduler?
Känns bra att få lite koll innan man sätter igång :) Har bara lekt lite med Joomla innan, dock verkar drupal bra mycket kraftfullare.
Tack på förhand!
Läs merKommentarer med UID 0 syns inte
Hej...
Har fått ett litet problem.
När en kommentar sparas av en anonym användare får denna UID 0 i comments tabellen. Men då syns den inte på sidan. Någon som vet varför. Försöker hitta koden som tar bort den men hittar den inte.
Jag har kollat rättigheter och sånt och där har "gäster" rätt till att kommentera och komma åt dem!
/M
Läs merÄnnu en konferens med Drupal
Jag är en av talarna på Cornerstone Developer Summit 2009 som hålls den 15-17 april. Gissa vad min presentation kommer att handla om... :-)
Läs merDrupalCamp Stockholm: konferens den 29–30 maj om Drupal
Dataföreningen i samarbete med NodeOne presenterar DrupalCamp Stockholm 2009 — Sveriges första konferens om Drupal — det ledande webbpubliceringsvektyget (Web Content Management System — CMS) med öppen källkod.
Allt fler företag och organisationer väljer Drupal. Varför? Tre skäl:
- Inga licenskostnader frigör pengar för att utveckla den webblösning som bäst gagnar verksamheten.
- Medarbetarna kan själva anpassa publiceringsverktyget utan att blanda in konsulter eller IT-avdelningen.
- Öppen källkod gör det enkelt för IT-avdelningen att vidareutveckla och integrera publiceringsverktyget.
DrupalCamp Stockholm 2009 vänder sig till beslutsfattare som är nyfiken på att använda Drupal för sitt företags eller organisations webbplats eller intranät. Andra dagen riktar sig också till utvecklare som vill lära sig eller fördjupa sina kunskaper om Drupal.
Besök www.drupalcamp.se för fullständigt program, bokningsformulär och annat matnyttigt.
Läs merRapporter från Drupalcon DC
Vi är flera svenskar som är på Drupalcon i Washington. Många av oss skriver dagligen och rapporterar vad vi ser och upplever. Ni är varmt välkomna att ta del av våra blogginlägg och rapporter.
Läs merTemplate till flera block i en template
Jag har ett antal block som jag har gjort lite olika templates till, men flera stycken har samma template, och då känns det ganska onödigt att ha flera templates med samma innehåll. Finns det något enkelt sätt att göra detta på?
Hur jag gör nu är alltså att skapa en template i mappen för mitt tema, 'block-block-9.tpl.php', där det står nio skulle jag alltså istället vilja ange flera nummer.
Läs merDrupal på konferens från Medieutbildarna!
Jag kan med lite glädje meddela att Medieutbildarna håller en konferens på tisdag om open source för tidningar. Med på listan finns Drupal, med undertecknad som talare. Tjoho!
Min presentation lär bli tillgänglig genom forumet när den är klar.
Hej!
//Johan Falk, Solna
Learning Drupalese 6: Taxonomier och kategorier
I det sjätte avsnittet av Learning Drupalese får vi stifta bekantskap med en gammal klassiker, och lära oss lite kring vad taxonomier/kategorier är och hur vi kan använda dem.
Kolla på blip.tv eller ladda hem i bättre upplösning!
//Johan Falk, Solna
Läs merFråga om Views
Views är ju en fantastisk modul, men nu behöver jag nog er experters hjälp för att styra upp minnet. Jag har skapat en View. Det blev en liten meny i den högra kolumen och när man klickar på menyrubriken så visas menyinnehållet i tabellform i webbsidans mittkolumn. Så brukar ju menyer fungera och det är exakt det som jag inte ville ha.
Jag har tidigare lyckats få Views att bete sig annorlunda. Jag vill ha en View som fungerar på följande sätt: när sidan laddas, laddas Viewn och visar innehållet direkt, utan några klick, i tabellform:
RUBRIK FÖR VIEW
Innehåll 1
Läs mer länken
När man lägger upp innehåll i form av Page så dyker länken "Läs mer.." upp längst ned. Om det inte finns något mer att läsa hur får jag då bort denna länken. Vill att det skall visas som en "vanlig" text/webbsida utan länkar.
/Micke
Läs merOG+Views undersidor till grupper
Hej!
Jag får inte grepp om Organic Groups. Jag försöker använda det till projekt, ett projekt i en grupp.
Jag vill att varje grupp skall ha en ganska statisk huvudsida, som bara kan ändras av den som startade gruppen. Det skall inte vara något flöde av artiklar på huvudsidan. Varje grupp skall ha några sidor kopplade till huvudsidan, som detaljerad information och foton.
Läs merKort fråga om brädgård i länkar (från views).
Hej!
I views så vill jag skapa en sån länk som alla noder har by default som länkar till sidan där man kommenterar noden. Länkarna ser ut så här:
comment/reply/14#comment-form (där 14 såklart är nod-id)
I min views så skapar jag därför en (output this field as a link) med: comment/reply/[nid]#comment-form
Detta borde funka bra, trodde jag. Men när jag visar min sida så har länken blivit comment/reply/25%23comment-form - brädgårds-symbolen har formatterats om till %23 och länken blir därför felaktig.
Vad är problemet, och vad behöver jag ändra?
Tack på förhand.
Läs merFråga om Teman i Views 2
Hej!
Jag tycker att jag börjar få grepp på i alla fall grunderna i Views 2 och hur det fungerar när man stylar det man får ut därifrån. Men jag stött på ett problem där jag inte vet riktigt vilken väg jag ska gå eller om jag ens tänker rätt.
Jag har en nodtyp som jag vill skinna helt annorlunda än andra nodtyper. Jag har skapat en view för denna och ändrat helt i views-view-field--minnod.tpl.php och fått utseendet på content att se ut precis som jag vill med alla fields.
MEN!
Läs merFCKeditor och IMCE
Jag har lite problem med att få FCKeditor och IMCE att funka ihop. Installerar jag FCKeditor så fungerar den bra, installerar jag sedan IMCK och klickar för FCKeditor alternativt att använt så funkar forfarande FCKeditor men jag får inte upp IMCK när jag klickar på att lägga till bild i en NOD? Och rätt va det är så slutar även FCKeditor att fungera. Måste då av markera IMCK samt ominstallera FCKeditor för att få FCKeditor att funka igen. Har sökt i forumet men inte hittat något svar.
Läs merSå ställer du en fråga
Om du är på väg att ställa en fråga kan du ha nytta av följande tips:
- Kolla först om frågan redan ställts och kanske till och med besvarats. Om frågan inte fått ett tillräckligt bra svar är det klokt att skriva en kommentar där du berättar att fler är intresserade av veta mer.
- Du kan även leta bland inläggen på det engelska Drupal-forumet eller i Drupals engelska dokumentation. Där finns massor av information, men det är skrivet på engelska.
- När du postar en ny fråga får du snabbare och bättre svar om du (1) beskriver frågan så tydligt som möjligt, (2) visar att du ansträngt dig för att hitta svaret själv och (3) förstås är hövlig.
- Märk upp din fråga så att den hamnar i kategorin Nya frågor. Först efter någon månad ska obesvarade frågor hamna i kategorin Gamla frågor. När du tycker att frågan har fått ett tillfredsställande svar får du gärna redigera den och lägga den i kategorin Besvarade frågor, så slipper administratörer göra det i efterhand. Se då gärna också till att titeln beskriver innehållet bra, så att andra lättare hittar användbar information.
Frågor ställs typiskt i form av ett nytt diskussionsinlägg.
Våra nordiska grannar
Våra nordiska systerforum är förstås alltid öppna för besök:
Vi i forumet
Läs presentationer av några av oss här i forumet eller passa på att skriva en presentation av dig själv!




